Publicitate

marți, 24 martie 2009

Kitul

Am gasit ceva timp sa mai scriu si despre kitul de supravietuire ce il am la mine atunci cand ies in natura.
El include in primul rand mini-kitul prezentat anterior si il port la centura.
De ce la centura si nu in buzunare ? Pentru ca aceasta centura nu o voi da jos nici cand dorm (doar probabil plosca de apa ) .
Arata cam asa :
From KIT supravietuire

S-o luam de la inceput :
Cureaua este din nylon si este extrem de solida. Initial a fost creata pentru a se atasa de ea tocul de pistol si e achizitionata de pe e-bay la un pret de nimic. Super afacere !
Plosca pentru apa.
From KIT supravietuire

Aceasta plosca este cumparata de pe net ( site-ul celor de la airsoft) la un pret foarte mic , in jur de 350.000 de lei. Ce o deosebeste de celelalte plosti este faptul ca are in acest pret si o cana din aluminiu.
In micul buzunar exterior, am bagat urmatoarele :
From KIT supravietuire

Bricheta mini Bic, un micro-kit ce contine bete de chibrit , lama de bisturiu, nylon, ace de pescuit, plumb de pescuit, bat luminos, toate acestea fiind puse intr-un invelis de ceara si bagate intr-o cutiuta, pastile de purificare a apei, sarma "pentru capcane".
Cana despre care am vorbit a suferit mici modificari : am dat doua gauri mici in buza ei pentru a atasa o bucatica te sarma , permitandu-mi astfel sa o suspend deasupra focului.
From KIT supravietuire

Din o bucata de folie de aluminiu am facut un capac ce se potriveste la cana. Pentru ca aveam loc, am mai bagat in husa de la plosca si niste sfoara pentru simplul motiv ca e bine sa ai cat mai multa sfoara la tine pentru a-ti face munca mai usoara.
From KIT supravietuire

Cutitul si teaca pentru cutit.
Productie si idee proprie , teaca este din piele de sort pentru sudura, pe care am dat-o cu crema de ghete ca sa o fac maro, iar peste crema am pus un strat de solutie pentru impermeabilizat bocancii din piele nubuk de la Gronell.
In aceasta teaca , am bagat teaca originala a cutitului ca sa-mi fie mai usor si ca sa nu mai fiu nevoit sa folosesc un alt sistem de prindere si asigurare a cutitului.
From KIT supravietuire

Cutitul este unul din preferatele mele si anume Cold Steel Bushman.
La acest cutit m-a atras simplitatea ideii si primitivismul design-ului. Este facut dintr-o singura bucata de otel carbon lama continuandu-se si formand manerul. Datorita faptului ca manerul este gol se poate transforma foarte repede si usor intr-o sulita , sau se pot depozita in maner diferite obiecte ( doar daca improvizam niste capace ).
Lama este de 7 " si este destul de subtire (2,5mm) pentru un cutit de marimea aceasta.
La categoria de pret in care se incadreaza , dupa parerea mea, Bushman-ul este cel mai bun cutit de supravietuire.
From KIT supravietuire

From KIT supravietuire

From KIT supravietuire

De manerul cutitului am atasat o impletitura din coarda de parasuta care , desfasurata , are aproximativ 3 metri.
In buzunarul de deasupra tecii am reusit sa inghesui o piatra de ascutit de al Victorinox, o prastie model RR2 de la Trumark, pastile pentru purificat apa si sarma "pentru capcane".
Prastia serveste un rol multiplu, putand fi folosita ca si garou (fiind facuta din cauciuc chirurgical), cauciucul poate ajuta la aprinderea focului, iar tuburile pot fi folosite pe post de paie pentru a putea bea apa din locurile mai greu accesibile.
From KIT supravietuire

In celelalt buzunar al tecii , tin inca un micro-kit de supravietuire, sarma , un kit de pescuit, o lanterna Fenix E01 cu LED Nichia, un amnar Light My Fire, si o Bricheta Peanut (Countycomm.com).
From KIT supravietuire

Pe partea stanga a centurii , tin un saculet pliabil initial conceput pentru sectoarele goale de la arma. Acesta e foarte practic, deoarece pe tot parcursul drumului , un practicant de bushcraft, va aduna diverse ( rasina, conuri, plante ...).
From KIT supravietuire

From KIT supravietuire

Tot in partea stanga sta asa numitul "possibles pouch". Practic e o gentuta (luata din bazar) ce se ataseaza la centura si in care tin obiectele necesare la care trebuie sa am acces rapid.
From KIT supravietuire

In buzunarul exterior , tin tablete de purificare a apei , un deschizator de conserve P-38, si sfoara pentru zmeie ( foarte rezistenta).
From KIT supravietuire

In buzunarul mic, am pus un sac de gunoi si folie de aluminiu.
From KIT supravietuire

In buzunarul principal : plic de ciocolata calda (eu nu beau cafea), manusi menajere, o lumanare pastila, pungulita cu pastile (calmante, cateva pansamente ...).
From KIT supravietuire

Am mai pus: paracord, bricheta Peanut, amnar, Victorinox Standard Spartan, un pix ce are rol si de incarcator de telefon ( cu o baterie R3), mini-fierastrau, banda izolatoare rosie (insemnat traseul, reparatii diverse, insemnat locul unde am pus capcane ...)
From KIT supravietuire

Tot in acelasi buzunar, am bagat si mini-kitul de supravietuire.
From KIT supravietuire
Dupa cum se observa , am brichete si pastile de purificare a apei in mai multe locuri. Am facut asta pentru a nu le pierde pe toate deodata. Daca se intampla sa uit ceva in timpul vreunui popas, macar imi pot continua drumul fara a fi afectat prea tare.
Kitul de pescuit l-am pus pentru ca in zona in care voi merge sunt lacuri cu peste. Obiectele de aprins focul ( brichete, amnare..) sunt in numar mare pentru ca nu vreau sa risc si sa ajung sa frec bete pentru a ma incalzi. Deocamdata nu am deprins aceasta tehnica ( decat la nivel teoretic) si nu cred ca este cazul sa ma bazez doar pe cunostintele teoretice.
Sarma "pentru capcane" este un obiect foarte util , nu numai la obtinerea mancarii ci si la diferite reparatii, la constructia adapostului, etc.
Sacii de gunoi sunt printre cele mai importante obiecte in supravietuire avand extrem de multe intrebuintari. La fel sta situatia si in cazul foliei de aluminiu.
Continutul acestui "kit" este supus schimbarii. Pe parcurs voi deprinde anumite tehnici de bushcraft si atunci s-ar putea sa mai scot din obiecte sau sa mai adaug.
La toate cele aratate aici , se mai adauga si obiectele mele EDC ( every day carry) prezentate intr-un post anterior.
Deocamdata eu cred ca m-as descurca onorabil doar cu ce am aratat aici o buna bucata de timp.

16 comentarii:

Alex spunea...

Prea tare! Eu inca nu am definitivat kit-ul. Mai am niste cumparaturi de facu :)

Anonim spunea...

Foarte frumos explicata existenta componentelor. Pentru ca sunt un carcotas, nu ma pot abtine sa nu remarc cate masuri de back-up ti-ai luat. Inteleg, si eu merg pe premisa ca niciodata nu esti suficient pregatit, dar...
Eu unul as incerca sa ma descurc cu un kit mai restrans (Ex. : as pastra doar amnarul - in locul brichetelor si chibriturilor, etc.) dar iti inteleg logica. E mai bine sa ai in plus decat sa duci lipsa, dar sa nu uitam ca lipsa este cea care stimuleaza imaginatia; cum ai sa mai improvizezi, daca ai totul pregatit ? Ce fel de iesire in aer liber ar mai fi ?
Fericita alegerea cutitului (si eu, care credeam ca as putea fi singurul din tara care are Bushman :)) ). Calatorul apreciaza Mora, eu Fallkniven, Busse si RAT. Bushman ar fi printre putinele care imi plac de la Cold Steel (pe langa Urban Dart, Urban Pal si Trail Master). Restul mi se par fie junk, fie excesiv de scumpe pentru ceea ce ofera.
La final...cuvinte de lauda pentru blog. Am sa incerc si eu sa-l urmaresc, dupa cum imi va permite timpul. Si, fiindca am inteles ca esti pasionat de cutite, si colectionar, poate am sa mai intreb si eu cate ceva.

Korbin

Alex spunea...

E bine sa ai la tine cat mai multe metode de aprins focul. E posibil in anumite situatii sa nu poti folosi una din metode. Ai back-up. Incearca sa aprinzi un chibrit cand tremuri ca nebunul de frig ;). Folosesti bricheta atunci. La bricheta sare piatra sau s-a udat? Folosesti amnarul. Mereu incepi cu cea mai simpla metoda si daca aceasta nu merge, schimbi.

Unknown spunea...

Multam de aprecieri !
De imaginatie nu duc lipsa si metode noi pentru aprins focul si nu numai voi incerca la fiecare iesire acesta fiind de fapt scopul iesirilor :).
Cat priveste cutitele , as putea spune ca sunt fan Cold Steel, dar in acelasi timp recunosc si admir calitatile unui Fallkniven sau Busse si RAT.
De fapt visul meu este un RAT3. Din pacate sunt marci muuult prea scumpe pentru mine, deoarece, eu daca am un cutit pe care il folosesc , voi avea inca unul identic pentru colectie. Deci Bushman am 2 bucati , Mini Bushman am 2 bucati , si Bowie Bushman am doar unul , pentru ca nu o sa-l folosesc :).
Cred ca in stilul asta nu imi voi permite niciodata sa-mi iau un Fallkniven sa-l folosesc.
Dar o sa strang bani sa-mi iau pentru colectie cel putin un RAT3 ( nu cel de la Ontario , ci acela facut de RAT).

Anonim spunea...

Din cate stiam eu, amnarul este considerat cea mai de incredere metoda de a aprinde un foc. Nu mai dezvolt (vant, temperaturi scazute, s.a.m.d.), ar fi nevoie de un forum pentru discutii comparative.
Indiferent cat de divergente pot ajunge sa fie parerile noastre, eu cred ca ajuta. Pentru ca daca le sustinem cu argumente logice, cel care are de castigat este cel care citeste, cel care se informeaza.
Revenind la ceea ce spuneai mai sus, referitor la folosirea metodelor alternative...insusi idolul tau, Ray Mears militeaza pentru redobandirea vechilor cunostinte de a trai in comuniune cu natura. De exemplu, pentru a face focul, prefera metodele clasice, vechi (si aproape uitate, disparute). Nu cred ca l-am vazut aprinzand un foc cu bricheta sau chibrit. Sau poate ma insel.
Ceea ce cred ca vrea sa ne invete este ca nu intotdeauna vom putea sa ne bazam pe mijloacele moderne pentru a supravietui. Daca ne-am imagina cel mai prost scenariu cu putinta (pierdut in pustietate, fara haine, adapost, apa, mijloc de facut focul, unelte, etc.) ar trebui sa avem macar cunostintele necesare pentru supravietuire.
Nu sustin ca e inutila o pregatire temeinica a kit-ului de supravietuire. Si e OK sa ai mai mult decat ai nevoie, doar ca sa fii sigur. Dar prefer sa ma folosesc cat mai mult de ceea ce imi ofera terenul. Prefer sa nu car o cana, cand pot folosi cutia unei conserve. Prefer un cutit mare, solid, in dauna unei toporisti. Imi construiesc singur tacamuri sau vesela. Si astea ar fi doar cateva exemple.
Nevoia a fost cea care a impulsionat progresul; incerc sa improvizez, sa "inventez" si sa fiu creativ.
Te rog sa nu consideri comentariul meu ofensator. Nu mi-am propus asta, si asa cum spuneam, fiecare are dreptate daca isi sustine cu argumente logice raspunsurile. Si in survival/bushcraft nu cred ca exista raspunsuri capitale. Nu cred ca se poate spune "metoda mea e mai buna". Fiecare metoda e buna, ramane sa o alegem pe cea care ni se potriveste cel mai bine.
Observ ca sunteti cu adevarat pasionati, si tu, Calatorule, si Yety. De ce nu colaborati sa faceti un forum ? Mi-ar placea sa particip la discutiile care s-ar desfasura acolo. Mi-ar placea sa existe persoane care sa imi demonstreze ca ceea ce stiu e gresit. Nu m-as simti umilit sau suparat, as fi fericit ca am putut sa mai invat ceva.

Korbin

Unknown spunea...

:))
Chiar aseara l-am vazut pe Ray Mears facand focul cu bricheta ( fara gluma).
Si eu , ca si Ray Mears si Calatorul , militez pentru redescoperirea tehnicilor primitive.
Trebuie facuta o diferenta intre kitul de supravietuire si kitul pentru bushcraft.
Cand vine vorba de supravietuire , sincer prefer sa am o bricheta la mine decat sa frec bete.
Intr-o situatie de criza, prefer cea mai simpla metoda pentru a face orice , de la foc , la adapost , la.... orice.
Cand practic bushcraft-ul, desi am la mine brichete si amnare, voi incerca sa frec bete numai ca sa deprind tehnica si ca sa exersezpentru ca viata mea nu depinde de asta si imi permit sa esuez.
Daca citesti celelalte posturi ale mele , vei vedea ca eu fac o diferenta clara intre bushcraft si supravietuire.
Cum am mai spus, kitul de supravietuire este prezent in bushcraft NUMAI ca o "centura de siguranta" ( vorba lu' Base).
O mai spun inca o data : BUSHCRAFT-UL NU INSEAMNA SUPRAVIETUIRE !!!
Practic , bushcraft-ul nu inseamna progres, ci inseamna regres , adica intoarcerea la tehnicile primitive.
Supravietuirea inseamna muuuuuult mai mult decat bushcraft si sa mori de foame prin paduri. Inseamna pregatire incepand de la felul cum pregatim casa, masina, EDC-ul, si muuulte altele.
Foarte departe de mine sa consider orice comentariu ofensator ( doar daca ma injuri :)). Consider ca am o problema si poate nu m-am explicat eu bine in posturile trecute despre bushcraft si supravietuire.
Voi incerca pe viitor sa explic mai bine. :)

Anonim spunea...

My bad. Se pare ca incurc marfa cu ambalajul, respectiv bushcraft-ul cu survival-ul. Si aici tind sa-ti dau dreptate, exista diferente intre ele. Sunt copilas, mai am de invatat, asa ca luati-ma usor, si voi invata si eu.
Simpatic RAT RC-3, dar am retineri cand lama cutitului este fabricata din otel carbon, oxidabil. Poate sunt snob, dar prefer confortul psihic de a avea un cutit cu lama din VG10 sau S30V decat un 1095. Oricum e discutabil. FOARTE discutabil.
RAT RC-3 e un cutit micut, cu lama de 3,38 inch. Sa inteleg ca preferi cutitele de supravietuire de dimensiuni mai mici ? Daca da, care este motivul, cum iti sustii punctul de vedere (in opozitie cu ideea ca o lama mai mare poate face si treaba unei lame mai mici, dar nu si reciproca) ?
Ca forma, pe langa Fallkniven-ul A1 imi mai place Busse Satin Jack Tac "Mole Jack". Amandoua cutite de marime medie, cu lama de 6 inch.
As incerca insa si un cutit mai mic, sa fac diferenta.

Korbin

Unknown spunea...

Sincer, nu prefer lama mica la un cutit cu care merg pe munte sau in padure.
Imi place , pentru bushcraft in special, RAT3 pentru ca iti ofera un control sporit asupra lamei.
Lama mica e utila pentru bushcraft.
Dar, as lua la mine RAT3-ul doar ca si back-up si nu ca si cutit principal.
Eu sunt multumit cu Bushman-ul si dimensiunile lui si sincer sa fiu ,daca mi-as permite, as lua la mine ceva de genul Kershaw Outkast sau Ka-Bar Heavy Bowie, sau Cold Steel Trail Master.
Sunt mai multe opinii in privinta cutitului cu care mergem in padure. Depinde cel mai mult de cel care manuieste cutitul. Si un cutit de 500$ se rupe sau ciobeste daca nu e folosit corespunzator.
Prefer Bushman-ul pentru pretul accesibil si calitatea destul de ridicata. O lama de 7" cred ca e la fix :).

Alex spunea...

Calatorul + Ray Mears = LOVE :))

Serios acum. Toti stiu sa frece amnarul :). DAR. Daca nu ai iasca sau iasca e uda freci la el pana te gaseste salvamontu' si foc tot nu ai :). Imi plac tehnicile primitive. Sunt convins ca toti care cititi pe aici sunteti atrasi de ele. Dar trebuie sa fim lucizi si sa luam mai multe ustensile cu noi. Cand ceva nu merge ai un back-up. Tehnicile primitive se exerseaza in fata cortului ca joaca la inceput. Eu personal am frecat doua bete in joaca si am scos fum dar mi s-a rupt sfoara atunci (am folosit sistemul cu arcus sau bowdrill) si nu am mai incercat dupa. Un exemplu banal de nereusita. Daca eram la necaz dadeam de dracu'. Acum nu gasesc lemn uscat. Sunt maruntisuri care iti dau peste cap o groaza de lucruri.

La discutia cu cutite nu ma bag pentru ca eu am pasaricile mele. Un sfat dau totusi. Luati cutitul cu care va simtiti cel mai bine si nu cel pe care il are Gigi ca e cool.

(Yety nu ma refer la tine ;) )

Wolf46 spunea...

Salut și felicitări pentru articol.

Și eu caut o modalitate de a purta kitul aproape de corp. Centura mi se pare incomodă deoarece intră în conflict cu centura de șold a rucsacului.

Mă gândeam la o borsetă de picior, am văzut pe site-uri din afară că era folosită pentru depozitarea măștii de gaze (care trebuie să fie mereu la îndemână).

La noi, singura borsetă asemănătoare pe care am găsit-o a fost asta: http://www.kaki.ro/produse/borseta-security-camo.php .

Încă nu sunt convins că poate fi purtată comod în combinație cu centura lombară a rucsacului de munte, dar e o sugestie pe care ți-o aduc spre analiză.

Legat de discuția de mai sus și eu sunt de acord cu principiul redundanței în alcătuirea kitului de supraviețuire...cu amnarul se face greu focul dacă nu ai iasca potrivită, e greu sa aprinzi hârtia de exemplu.

Eu aș mai include în kit și câteva tablete de hexamină (gen Esbit).

Scuze pentru comentariul cam lung.

Unknown spunea...

Deja am borseta aia de un an jumate :)
E super folositoare , dar din pacate nu se poate combina cu centura asta lata.
Pe mine nu ma deranjeaza latimea centurii pentru ca nu port rucsac ;)
Am gasit la acelasi magazin o borseta care se poate purta la spate ( vezi blogul Calatorului) si in care imi tin kitul extins.
M-am hotarat ca in borseta aia de picior sa tin mancarea in cazul in care voi face iesiri mai lungi.
Hexamina probabil o sa-mi iau cateva cuburi ca am vazut ca e practica .:)

Anonim spunea...

Se pot folosi bucatele de vata imbibate in ceva inflamabil..si daca tot ai kit ul merita sa mai iei o cutiuta ermetica ..in felul acesta poti face focul si daca ai cazut in lac..:) ; cat despre cutite..e cam greu sa ajungi in interiorul lemnului(unde e uscat)cu ceva mai mic de 7,5'' si mai subtire de 5 mm..
z.

rzahar spunea...

salut :)... sunt un interesat de supreavietuire si tocmai am descoperit blogul tau... as dori sa stiu de unde ai acel saculet de pe centura da din kitul dtau de supravietuire :) ... mersi mult

Unknown spunea...

Salut !
Saculetul e de pe ebay, e de fapt un rolly polly sau ceva de genul asta se cheama si e pentru pus incarcatoarele goale de la pistol ca sa nu le pierzi.
Din cate tin minte, e super ieftin , bineinteles ca nu e cine stie ce calitate.

Ciobotaru Mihai-Ciprian spunea...

Salutare yety ! Vreau sa te intreb un lucru : bidonasul cu cana este un simplu bidon sau are si mici intrebuintari termo-izolante ?
Am gasit pe ebay setul acesta de bidon si cana , dar ma cam pune pe ganduri pretul de 19 $ ( 56 de lei si ceva ). Ce zici ? Merita ?

Cipri

Unknown spunea...

Salut
Bidonul in sine e un simplu recipient din plastic.
Husa e cu o blana pe interior care ar trebui sa protejeze oarecum.....
dar nu m-as baza ....
Eu nu le-am luat de pe ebay pentru ca le-am gasit pe aici ( la airsoft.ro) mai ieftine.
Exista posibilitatea ca ce ai gasit tu sa fie ceva surplus , ceea ce ar insemna o diferenta calitativa fata de ce e in pozele mele...
Oricum , am facut ceva schimbari de atunci de cand e articolul acesta ....
De exemplu am luat o cana din inox in locul celei din aluminiu ...
Oricum , chiar daca te hotarasti sa cumperi asa ceva , ar fi bine sa te uiti la mai multe modele ( crusader , de exemplu ) si sa il alegi cu grija pe cel care crezi ca ti se potriveste.
Atentie !
Gasesti pe net si accesorii pentru bidonul ales in plus de ce am aratat eu . De aceea zic sa alegi cu grija, pentru ca poate mai tarziu vei dori sa achizitionezi accesorii .
Bafta.