Publicitate

marți, 31 martie 2009

Cutite - Full Tang si Partial Tang

Am incercat sa fac poze la o parte din cutitele mele pentru a ma face mai usor inteles.
Azi voi incerca sa scriu despre cutitele cu lama fixa si diferentele dintre ele in opinia mea.
Este foarte posibil ca acest post sa sufere niste modificari in privinta pozelor, pentru ca abia acum mi-am dat seama ca mai trebuia sa fac cateva instantanee din alte unghiuri.
Sa incepem !!
Cutitele cu lama continuata in tot manerul ( FULL TANG) si cele cu lama partial in maner(PARTIAL TANG).
Full tang:
Exista mai multe modele de cutite care au lama continuata in tot manerul si anume cele la care se vede lama pe toata intinderea ei , si cele cu lama ascunsa in maner.
Pentru a intelege ce vreau sa spun , in prima poza va fi un cutit cu lama vizibila (Fox Outdoor Neck Knife) , iar in cea de-a doua va fi tot un cutit full tang , dar cu lama ascunsa in maner ( Mil-Tec copie Ka-Bar New Generation).
From cutite

si cu lama ascunsa :
From cutite

Acest lucru se intampla pentru ca si cutitele Full Tang se impart la randul lor in cutite Full Tang ( prima poza ) si cutite Rat Tail Tang (lama coada de sobolan:))
Pentru a explica diferenta si a nu-mi demonta cutitele , voi folosi doua poze de pe e-bay. Full Tang:
From cutite

si Rat Tail Tang:
From cutite

Prectic, cutitul Full Tang va avea portiunea de lama care se afla in maner de aceeasi forma cu manerul, oferind o rezistenta mai mare lamei.
Cutitele Rat Tail Tang sunt foarte raspandite, in aceasta categorie intrand cutitele nordice , dar si multe modele de cutite de lupta (cel mai cunoscut exemplu e cel al cutitului Ka-Bar).
Desi multa lume are retineri in privinta rezistentei la abuz a cutitelor Rat Tail Tang, acestea si-au demonstrat fiabilitatea de nenumarate ori.
Tot in categoria cutitelor full tang eu bag si modelul Cold Steel Bushman, care e un tip de cutit mai putin intalnit pentru ca este facut dintr-o singura bucata de otel. Deci lama lui formeaza si manerul.
From cutite

From cutite

Cutitele Full Tang sunt , dupa parerea mea mult mai rezistente la abuzuri in fata celor de tipul cu lama continuata partial in maner (Partial tang).
Partial Tang:
Cutitele cu lama continuata partial in maner sunt cutite care , dupa parerea mea, nu rezista atat de bine abuzului ca cele FullTang.
Sunt cutite facute pentru a fi folosite la munci care sa nu le solicite atat de mult rezistenta.
Desi unele modele sunt foarte apreciate, cum ar fi cutitele produse de firma Mora, ele nu sunt facute pentru a fi abuzate. Cand zic " abuzate" ma refer la chopping si battoning . Chopping este atunci cand se foloseste practic cutitul pe post de maceta sau topor pentru a taia diferite lemne, iar battoning reprezinta actiunea de despicare a lemnelor prin lovirea partii posterioare (cea fara tais) a lamei cu o bucata de lemn.
Mora:
From cutite

From cutite

Sunt foarte multe modele de cutite Partial Tang si constructia lor poate fi foarte inselatoare.
Asa am patit in cazul modelului acesta de la Nieto.
From cutite

Aici voi pune o poza si cu el desfacut imediat ce-mi voi gasi setul de imbusuri :)
Desi un cutit foarte frumos in opinia mea, am fost foarte surprins cand am vazut ca este Partial Tang , desi manerul te poate induce in eroare prin forma sa si prin faptul ca este din metal.
Trebuie avuta grija mare daca vrem sa cumparam un cutit Full Tang sa nu ne inselam .
Desi cutitele Mora si-au dovedit de nenumarate ori fiabilitatea, sincer, pentru iesiri in natura eu personal le voi lua doar ca si back-up. Deci nu ca si cutit principal.
Totdeauna voi prefera un cutit Full Tang in fata celui Partial Tang pentru ca am avut experiente destul de neplacute cu cele din a doua categorie.
Oricum, despre alegerea cutitului , voi face un post separat dupa ce voi termina generalitatile.
Maine despre lamele bowie, drop point, tanto ...... ;)

10 comentarii:

Anonim spunea...

Frumusica colectia. La cat mai multe exemplare !
Mil-Tec-ul ala, replica de KA-BAR e bun de ceva ? De ce nu ai achizitionat direct produsul original ?
Frumos Bushman-ul, banuiesc ca este exemplarul nr.2, cel din colectie, pentru ca ai pastrat si sticker-ul cu atentionarea de pe maner. Am observat de asemenea ca este modelul mai vechiut (relativ) dupa forma tecii. Are linia de demarcatie a celor 2 parti ale manerului sudata, sau e lasat sant ? Si, pentru curiozitatea mea : de unde l-ai achizitionat ?
Pe viitor sper sa vad si poze cu Busse, Chris Reeve, Swamp Rat, MercWorx sau macar RAT-ul ala pe care il doresti, RC-3.
Succes in continuare.

Korbin

Unknown spunea...

Multam !
Mil-tec-ul nu stiu daca e bun pentru ca nu l-am folosit in primul rand pentru ca are lama cu seratii si nu prea imi place . L-am luat pentru a obtine transportul gratuit la o comanda de pe un site :).E oricum full tang si pare o replica destul de fidela a Ka-Bar-ului.
Bushman-ul ... ai dreptate si mult spirit de observatie. Cred ca e sudat si slefuit extrem de bine pentru ca nu prea se vede nici o linie de imbinare la maner.
E luat de pe e-bay si oricat am incercat s-o conving pe tipa care le vindea sa-mi trimita modelul nou , nu am reusit... Asa am cumparat 2 cutite de la ea si ambele model vechi. Dar am rezolvat problema lipsei buzunarului de pe teaca :). In schimb a trimis modelul nou de la Bowie Bushman.
Pe viitor o sa-mi mai comand doar un Ka-Bar sau doua maxim. Cu criza asta e extrem de probabil sa raman fara loc de munca , asa ca .... slabe sanse sa adaug la colectie Busse , Rat sau altceva scump.
Maine o sa vezi si Bowie Bushman-ul si Mini Bushman-ul :).

Alex spunea...

V-ati gasit in sfarsit :))))

Super articolul! Mai pricep si eu cate ceva. O sa fie o serie foarte reusita seria asta cu cutite. Si nu o zic asa la misto ca sa iti intorc vreo favoare. Mare greseala faceai daca nu scriai. Ce usor e de inteles cand vorbeste un om normal si nu unul care imi face analiza chimica a cutitului cu grafice si alte cacaturi.

Superb!

Anonim spunea...

Mi-tec astea ce otel or avea, aveti idee ? Am vazut o replica la baioneta m-9 pe site-ul alora cu airsoft si nu sunt date nici un fel de detalii. Nici pe site-ul producatorului n-am gasit nimic de otel. Cat de fidela ar fi o replica, cred ca otelul face diferenta.

Unknown spunea...

Sincer, Mil-Tech sunt bune la banii care ii dai pe ele.
Dar nu te astepta la nimic mai mult.
Recomandat e sa strangi un pic cureaua si sa iei o firma de calitate gen Ka-Bar, Kershaw, Cold Steel .. etc.
Macar stii ca baietii aia nu fac rabat la calitate si stii ca ai un cutit pe care te poti baza.
In primul rand , gandeste-te la ce vrei sa faci cu cutitul si la ce te astepti de la el si apoi alegerea va deveni mai usoara.

Micul Mester spunea...

multe cutite, putine bune intre ele,

Unknown spunea...

Cutitele din poze sunt doar ca sa ma ajute sa explic cate ceva .
Nu incerc sa conving pe nimeni sa cumpere si nici macar sa foloseasca cutite ca ale mele . Cel mult pot recomanda , dar si atunci e vorba doar de parerea mea ... si e foarte subiectiva ...:)

radu spunea...

salut, imi place ce ai sris in articol. Am invatat multe de la tine. Multumesc ptr. sfaturi. Continua tot asa.

marian survival spunea...

as dorii sa aflu parerea voastra in legatura cu cutitul Rambo first blood 2. azi l-am achizitionat si este frumos ca aspect destul de greu (500 grame) banuiesc si foarte ascutit.

Unknown spunea...

Salut Marian
Rambo First Blood 2 l-am vazut doar in poze si e un cutit frumos de panoplie sau colectie ... parerea mea .
Daca l-ai luat pentru asa ceva si ai luat originalul , te felicit !
Din cate am citit lama e din otel 420J2 care din cate stiu e un otel low end , adica pe romaneste e cam cel mai ieftin otel folosit la cutite cat-de-cat functionale.
Daca as da atatia bani pe un cutit din acesta, l-as lua doar pentru valoarea estetica si sentimentala dat fiind faptul ca sunt fan al filmelor din seria Rambo.
Parerea mea este ca aceste cutite ( toata seria de cutite Rambo ) au fost create pentru colectionari si pentru impatimiti ai filmelor si NU au fost facute pentru a fi folosite.
Sa-l stapanesti sanatos si sa te bucuri de el !!!
Bafta !!!