Publicitate

miercuri, 1 aprilie 2009

Cutite - Forma lamei

Forma lamei la un cutit este la fel de importanta pentru mine ca si faptul daca este Full Tang sau nu .
De ce ?
Simplu ! Forma lamei dicteaza functionalitatea unui cutit. Pentru acest post ma voi folosi si de poze cu bricege , deoarece tipurile de lama sunt in mare aceleasi.
Sa incepem !
Lama de tipul BOWIE :
Numele de Bowie vine de la colonelul James "Jim" Bowie care a promovat acest tip de cutit. Odata cu lupta de la Sandbar in 1827, acest tip de cutit a devenit faimos. In aceasta lupta Jim Bowie a fost injunghiat, impuscat si batut extrem de grav de catre trei oameni angajati sa-l ucida, dar totusi a reusit sa castige lupta datorita cutitului sau.
Un exemplu de cutit Bowie clasic este acest Nieto.
From cutite
De-a lungul timpului denumirea de cutit Bowie a fost luata cam de orice cutit de marime peste medie care se purta in teaca. Pentru mine , lama Bowie are un farmec si o functionalitate aparte, reprezentand clasicul cutit de vanatoare.
Si cutitele de lupta au fost influentate de acest design cutitul Ka-Bar pastrand aceasta lama pana in zilele noastre.
Pentru a observa asemanarea, in poza urmatoare este o replica japoneza a cutitului de lupta Ka-Bar.
From cutite

Multe cutite pentru outdoor sunt influentate de acest tip de lama datorita versatilitatii ei.
Muela:
From cutite
sau Cold Steel Bowie Bushman:
From cutite

Lama de tipul DROP POINT:
Drop Point este lama care (asa cum spune si numele ) prezinta o inclinatie a varfului spre interiorul lamei.
Cel mai bine se vede in poze.
Fox Outdoor:
From cutite

sau Nieto:
From cutite

sau chiar Mora :
From cutite

Se poate observa ca partea din spate a lamei este inclinata in jos. Multi o sa denumeasca aceasta lama si Clip Point. De fapt Mora din imagine chiar este denumit Clipper.
Lama de tipul TANTO:
Pastrand o clara influenta orientala, lama de tipul Tanto o putem intalni din ce in ce mai des.
Am vazut chiar un documentar al lui Ron Hoods unde arata cutitul sau preferat pentru outdoor si acesta era cu lama Tanto !!
Personal , nu o consider o lama prea utila decat cand vine vorba de sabii ( japoneze). Despre uitilitatea diferitelor lame (strict in opinia mea) voi scrie in postul despre cutitele tactice, utilitare si dedicate.
Chinezaria din poza urmatoare arata clar de unde vine influenta pentru lamele Tanto.
From cutite

Aceasta lama o intalnim si la bricege , cum e acest CRKT M16.
From cutite
Lama de tipul SKINNER:
Aceasta lama se caracterizeaza printr-un varf orientat in sus pentru a facilita belirea animalelor.
Aceste cutite sunt folosite cel mai des de catre vanatori.
Pentru a putea exemplifica , o sa folosesc un vechi cutit Smith&Wesson pentru vanatoare.
From cutite
Lama de tipul SPEAR POINT:
Aceasta lama este usor de recunoscut datorita faptului ca ( asa cum sugereaza si numele ) seamana cu o sulita.
Vom intalni acest tip de lama la cutitele de lupta, la pumnale si baionete.
Un bun exemplu este aceasta baioneta nemteasca din WWII .
From cutite

sau acest briceag Smith&Wesson Border Guard.
From cutite
Lama de tipul CLASIC:
Pentru mine , lama de tipul clasic include si cutitele traditionale cum ar fi Kukri sau cele arabe.
Datorita faptului ca includ in aceasta categorie restul lamelor , incluzandu-le si pe cele mai putin folosite pe scara larga , nu am ce poze sa pun :).
Tot aici includ si cutitele cu lama dreapta cum e acest Cold Steel Mini Bushman
From cutite

sau modelele nordice dupa care este inspirat acest Cold Steel FinnBear
From cutite

Vom mai intalni si cutitele asa-zis " tactice" de genul "Bear Claw" sau , mai bine zis cele cu o accentuata curbura a lamei spre interior. Aceste cutite eu personal le voi categorisi drept cutite "fantasy" sau cel mult decorative, deoarece mi se par complet inutile.
Exemplu, acest "Smith&Wesson" fals, model si executie " made in China" :
From cutite

Bineinteles, exista mai multe tipuri de lama sau in alte locuri pate vor fi alte categorisiri, dar acestea sunt diferentele pe care eu pun accentul , fiecare dintre noi fiind liber sa gaseasca si sa faca diferenta intre lamele cutitelor dupa bunul plac .

17 comentarii:

Anonim spunea...

Primul Nieto (care cred ca e un Alpina sau Campestre) este un exemplu clasic de Bowie. Asta inseamna cam asa : lama lunga de aprox. 24 cm., groasa cam de 6 mm., si lata de 3,8-4 cm, cu prasele din lemn si garda in forma de "S". Initial, se pare ca acest tip de cutit, potrivit lui Rezin Bowie (cel care a pretins sa fi creat modelul), fratele celebrului James Bowie, avea dimensiunile descrise mai sus, avand insa "spatele" lamei drept (asa cum arata profilul cutitului Cold Steel Bushman) si fara garda pentru degete. Ca o completare, lama nu era full tang, ci rat tang.
Am o critica de adus clasificarii tale. Cutitul Bowie este un tip aparte de cutit (cum ar fi, pentru sabii, forma unui palos, o katana sau floreta). Insasi cuvantul descrie o forma aparte specifica, usor de identificat.
Ceea ce vreau sa spun, intr-un final, este ca un cutit de tip Bowie poate fi drop point sau clip point (cel mai adesea) ori flat back (cele foarte vechi, americane).
O alta critica ar fi ca nu ai diferentiat o lama drop point de una clip point (spre exemplu, Cold Steel Bowie Bushman este clip point, ca si Mora). Astfel, curbura varfului lamei drop point este INTOTDEAUNA convexa, curbata spre exterior, iar cea clip point este dreapta sau concava (http://en.wikipedia.org/wiki/Clip_point).
In ceea ce priveste lama de tip tanto, iar ar fi de discutat. Pozele puse de tine reprezinta mai mult un tanto modernizat de vestici (americani). Kissaki-ul (varful) lamei unui tanto vechi, autentic, era rotunjit, nu ascutit sub un unghi obtuz; forma actuala, din linii drepte, este mai mult de influenta straina, exterioara Japoniei. Si, ca sa imi dau in petec pana la capat, lungimea lamei la primul exemplu de tanto (chinezeria) sugereaza mai mult un wakizashi (cu un varf cam prea "drept"), iar Colunbia River M16 are CLAR un varf de tanto modern, cu false edge si pe spatele lamei (http://en.wikipedia.org/wiki/Tantō#Types_of_Tant.C5.8D).
Smith & Wesson-ul l-ai incadrat ca fiind o categorie aparte. Ca si cutit de vanatoare are o utilitate precisa, dar, asemeni cutitului de tip Bowie, este tot un clip point. La fel de bine, pe langa skinner-e ai mai fi putut pune si cutitele de filetat. Parerea mea personala este ca ce ai facut tu este mai mult o clasificare combinata intre forma lamei si domeniul de utilizare al acesteia (ma rog, sper sa fi inteles ce am vrut sa spun...). Este ca si cum ai afirma ca exista sabii si iatagane, cand iataganul este si el o sabie, curbata, cu anumite caracteristici care il disting in fata altor clase de sabii. Nu exista barbati, barbati cu parul blond si femei, ci numai barbati si femei, indiferent de culoarea parului, s.a.m.d. Sper sa fi fost mai clar in analogia pe care tocmai am facut-o.
Lama de cutit de tip "clasic" este (discutabil, intradevar...), dupa parerea mea, lama puukko, specifica, asa cum spuneai si tu, populatiilor nordice (mai putin vizibil la Bushman, mai mult la Finnbear (http://en.wikipedia.org/wiki/Puukko).
Nu vreau sa jignesc pe nimeni cu acest lung comentariu, iar link-urile care apar fac trimitere la Wikipedia, o enciclopedie gratuita, online, care este actualizata de UTILIZATORI, de aceea informatiile prezente in ea nu trebuie luate ca fiind absolut adevarate, ci mai mult ca rol informativ, de ansamblu. Nu sustin ca ceea ce am spus este absolut, este parerea mea, si poate fi si gresita.
Yety, ma bucur ca am vazut o parte din colectia ta. Imi plac mult Cold Steel-urile (mai putin Bowie Bushman, personal il vad ca fiind inferior ca design si utilitate modelului clasic de Bushman), M16, Mora model 840 si - cireasa de pe tort - Smith & Wesson-ul American Series model 6085. Am si eu acelasi model, insa cu lama de tip Bowie, de mai mult de 10 ani. A fost "my pride and joy", folosit in toate drumetiile la munte la care am participat, si cel care a deschis calea catre colectie. Desi lama s-a patat (este otel inox 440A) si taisul nu tine bine, teaca din imitatie de piele a cam cedat (s-au taiat atele acolo unde a atins lama), este ceea ce pot numi un emotional junk. Este inca superb pentru cioplit lemnul, cu lama lui de 3 mm grosime, scurta. Si pana azi, il credeam unic. Ma bucur sa vad ca mai are un "frate" in tara :)
In final, ca sa imi sustin afirmatiile referitoare la diferentele intre tipurile de lama/varf dau acest link : http://en.wikipedia.org/wiki/Blade#Patterns_of_knife_blades .

P.S. : Daca tot aveti timp sa postati pe blog, tu si Calatorul, poate faceti un bine si creati un forum dedicat bushcraft-ului. Avem nevoie de asa ceva.

Korbin

Alex spunea...

Vai! Astea ar trebui predate in scoala...
Eu nu sunt pasionat asa de tare de cutite. Eu le diferentiez doar prin aspect si daca imi place sau nu imi place cum taie. Eu il vad ca pe o unealta care trebuie sa fie utila. VOI DOI ar trebuie sa faceti forum. Si mai am un coleg la munca pasionat si colectionar care zice ca e membru activ pe bladeforums.com. Am sa-i dau link-ul. Oricum o sa se contureze candva si pe bushcraft.ro pentru ca e inevitabil. Eu personal sunt genul care vrea sa stie cate un pic din fiecare chestie legata de bushcraft si outdoor deci nu mai voi fixa pe ceva anume nici o data. De aceea nu pot sa ma bag in asa ceva care din cate vad e ceva destul de complex si ma depaseste. Eu am facut introducerea doar. Cine vrea sa aprofundeze ar trebui sa va caute pe voi. Ma bucur ca am declansat o reactie in lant. Nu ma asteptam la asa ceva.

Chiar daca am vederile inguste cand aleg un cutit, imi place ce ati facut voi doi aici. Ati spus o parte din povestea din spatele fiecarui cutit. E ca si cum i-ai da viata. Ma rog... Eu am tendinta sa ma atasez de obiecte :)

Foarte frumos articolul si comentariul lui Korbin.

Unknown spunea...

Korbin, sunt absolut de acord cu ce ai zis tu mai sus....dar ...
In aceasta "clasificare" a mea am incercat sa simplific lucrurile cat mai mult si sa fac cumva omul sa inteleaga ca forma lamei dicteaza in proportie foarte mare si domeniul in care e folsit cutitul.
In ceea ce priveste cutitele Bowie , ai dreptate, stiu, dar, dupa cum am mai zis , pentru mine , lama Bowie inseamna o lama exact dupa modelul primului Nieto ( de aia l-am si cumparat).
Stiu ca erau si cu "spatele" lamei drept , si drop point si clip point .... dar pentru mine .... numai ala inseamna Bowie.
Am incercat sa simplific lucrurile si in privinta lamei drop point si clip point pentru ca mi s-a atras atentia de mai multe ori ca sunt prea multe denumiri si cuvinte in engleza.
Sincer, am incercat sa simplific la maxim si sa nu folosesc cuvinte precum concav sau convex , pentru ca sunt multi ,(si eu ma numar prentre ei ) care nu stiu care e convexul si care e concavul :)
Pentru omul normal, conteaza mai putin , cred eu ,ca este dreapta asu nu curbura spre varf.
In cazul nostru "anormalii" ( sper sa nu te superi ca zic asa de noi ) conteaza , si voi face diferenta intre drop point si clip point.
Cat priveste lama de tipul tanto ..... e naspa !!!
Mi se pare o idee nu prea inteligenta ( asta ca sa vorbesc civilizat ) sa faci cutite de tipul asta. Spun asta desi folosesc zi de zi M16-le si o fac fara mila si din simplul motiv ca .. daca tot am dat banii pe el .....
Trebuie sa recunosti si tu dezavantajele in fata unui cutit " normal " !!!
Sincer, nici nu m-a interesat prea mult istoria si evolutia acestui tip de lama pentru ca eu il gasesc inferior ( parere strict personala).
Cat tine de clasificarea Smith&Wesson-ului in categoria cutitelor de vanatoare, voi incerca sa reformulez fraza aceea. Am incercat sa dau un exemplu de functionalitate dictata de forma lamei , dar nu am intentionat sa se inteleaga ca e un cutit " de vanatoare". De fapt , nici nu pot spune cum arata un cutit " de vanatoare" , cum nu pot spune cum arata cutitul " de supravietuire".
Sincer, nici mie nu imi place Cold Steel Bowie Bushman ( in realitate e mai urat :)), dar ... daca tot am luat Bushman-ul simplu si Mini Bushman-ul, m-am gandit ca ar arata bine sa am toate 3 modelele.
Multumesc pentru completari si corectari, am aflat cu ocazia asta lucruri noi ( in cazul lamei tanto).
E foarte greu sa faci un post despre cutite si cum le vezi tu , mai ales cand cutitele sunt un domeniu destul de restrans de interes pentru "publicul larg".
In general noi suntem priviti ca niste "ciudati" si e foarte greu sa explici omului "normal" cum sta treaba cu drop point si clpi point si mai ales e foarte greu sa simplifici intr-atat incat sa mai inteleaga si "ignorantul" cate ceva :)

Anonim spunea...

Asa cum spune un coleg de munca...concav - tine apa, convex - nu tine apa (atunci cand se refera la trasaturile antropomorfice ale unei persoane, la nas...)
Lama tip tanto are, ca de altfel orice profil de lama, avantajele si dezavantajele ei. Cutitele au ajuns sa fie (sau oricum erau) niste unelte destul de specializate. Acest tip de profil pierde din lungimea lamei, dar castiga un varf mult mai rezistent. De altfel, rolul sau era sa strapunga armura adversarului.
Personal consider ca un tanto poate avea dublu rol, de cutit tactic, de lupta, cat si un cutit de supravietuire, cu precadere insa pe rolul tactic.
Mie imi place mult Cold Steel Kobun, un model mai vechi. Intr-o colectie, cred ca ar arata grozav.

Korbin

Unknown spunea...

Da, in colectie ...
Si mie pana sa folosesc , imi era simpatica lama Tanto , dar ... am stat intr-o zi si am studiat-o mai bine incercand sa tai diferite lucruri si comparand-o cu un briceag Nieto cu lama normala si .... a iesit in dezavantaj clar.

Unknown spunea...

Acum, scuzati-mi interventia :) si iertati-ma pentru ceea ce voi spune, dar...nu faceti prea mare caz pentru aceste cutite? Sigur sunt si alte lucruri, poate mai importante decat clasificarea acestora:|:|.

Try not to kill me :D

Unknown spunea...

:))
Normal ca nu te omoara nimeni , numai ca noi suntem "un pic luati" de hobby-ul acesta. Intreaba-l pe Calatorul cam cat de repede te ia microbul ;)
Clasificarea asta am facut-o doar ca punct de reper. E pur subiectiva si se vrea a fi cat mai mult simplificata , tocmai pentru a ajuta omul sa inteleaga , daca vrea sa-si achizitioneze un cutit , care e diferenta dintre full tang si rat tang etc.
Sa vezi urmatorul post ce discutii va starni !!! :))

jul spunea...

Salut.Am de vanzare o baioneta SMITH&WESSON nefolosita.Pretul la outdoor shop este de 492 de lei.Eu o vand cu 350.oncetejulien@yahoo.com

Anonim spunea...

Misto niet-ul ala mare, primu. Pacat ca la modelul asta n-au mai facut dintii aia pe lama. Imi cam face si mie cu ochii asta, desi nu stiu de ce naiba nu apare pe site-ul producatorului.

Unknown spunea...

Mie nu-mi plac zimtii aia pe spatele lamei.
Sunt inutili si pe deasupra pe mine ma incurca.

Anonim spunea...

sunt cutite si cutite..
am fost in delta 3 zile si nu mi-am dat jos de la brau un cutit tip bowie.ca am facut mincare..ca am taiat o creanga sau am am batut ceva cu capatul metalic...acest tip de cutit mi-a fost extrem de util.
o intrebare..poate un cutit sa imi salveze viata pe munte in caz ca ma prinde noaptea si ma ratacesc??
in februarie 2009 o verisoara de 25 de ani a murit in muntii busteni alaturi de prietenul sau de aceeasi virsta..
o tragedie si durere ce nu poate si descrisa
oare un cutit de supravietuire i-ar fii salvat??
ca sa intelegeti mai bine..i-a prins noaptea..el s-ar fii accidentat..ea a plecat dupa ajutor..si a mai si nins..ia gasit dupa 3 luni sub zapada
ce ar fii trebuit sa faca??astept raspunsul dvs la humaionutzu@yahoo.com

Unknown spunea...

Vreau si eu informatii despre primul Nieto, te rog. Gen nume, pret, loc de achizitie, impresii.
Multumesc anticipat.

Unknown spunea...

Pai primul Nieto este luat de la magazinele Arrows ( cele cu articole de pescuit si vanatoare ) si a fost acum vreo 4 ani cam 1.500.000 lei.
Din pacate am dus toate cutitele in Brasov , asa ca nu-ti pot da un numar al modelului , dar daca te uiti pe site-ul lor e foarte probabil sa-l gasesti.
Al meu e modelul mare cu lama in jur de 22 cm , exista si un model mai mic.
In rest ... e un otel inox 440 , destul de des intalnit la cutite,nu cred ca este full tang , manerul e din lemn de maslin , teaca din piele .
De folosit , nu l-am folosit pentru ca l-am tinut pentru colectie.

Unknown spunea...

L-am gasit. :) Este un Nieto Cetreria
http://ns.arw.ro/produs.php?p=4700

http://mastershop.ro/cutit_miguel_nieto_cetreria_lama_230_mm_maner_din_lemn_de_maslin_si_teaca_din_piele_hn4404.html

Ca fapt divers, conform Google Translate „cetreria” = vânătoare cu șoimi.

Desi sunt convins ca merita, momentan e peste bugetul meu. Oricum, imi place cel mai mult dintre toate cutitele pe care le-am vazut pana acum.(ma refer la imbinarea perfecta intre utilitate si estetica, ca asa mai sunt unele de colectie cum ar fi: http://www.aceros-de-hispania.com/muela-knives/knives-lupus-magnum.asp?product=muela-lupus-magnum)

Ioana Radu spunea...

Excelent articol! Felicitari pentru explicatiile oferite.
Desi Another Partisan priveste aceasta pasiune ca pe una neobisnuita, eu afirm cu toata sinceritatea ca imi plac. Poate nu la modul in care plac altora, dar mi se par niste obiecte fascinante. Mi-as face o colectie (desi nu diferentiez prea mult modelele intre ele, de asta poate ca mi-a placut in mod deosebit acest articol).
As folosi cutitele pe post de bibelouri sau, mai placut, daca mi-ar permite spatiul, le-as inrama. Ar constitui o serie de tablouri inedite (in viziunea mea).
Faptul ca sunt fata nu cred ca este o problema. Pur si simplu am libertatea de a alege ceea ce imi place, iar despre cutite stiu ca imi plac! :)

Unknown spunea...

Daca esti si nemaritata , esti femeia perfecta !!!!

Razvan spunea...

frate aici se vb de cutite, daca ai altceva de spus, povestit cauta in alta parte, un cutit nu ajuta daca nu ai minte si experienta in situatii de criza, nevastimea nu mar fi lasat nici daca moare cu mine, caci ii este teama pt mine, alt punct de vedere ar fi ca, fata sa temut mai mult pt ea la acel momentcaci nu maiputeau continua daca el nu putea, tragedia era inevitabila, asa ca a hotarat intai de toate sa se salveze pe ea si apoisa se duca dupa el, in cazin care e frig nu parasesti persoana"iubita" caci va muri inevitabil prin inghiet, dacaramanea Dumnezeu ii ajuta, dar cu nimeni nu stie adevarul ,, asta este! imi cer scuze pt parerea mea rece, Dumnezeu saiodihneasca!!! eu unul nu miasi parasi sotia accidentata pt a gasi ajutor!!! sant animale care ar pute atacao fiind ranita, deci degeaba ai 10 cutite daca nu ai minte sau esti din fire egoist si speriat, nu ajuta niciodata!!!