Publicitate

miercuri, 13 mai 2009

Cum alegem cutitul

Cum alegem cutitul pentru outdoor ?
O intrebare care ne chinuie pe majoritatea atunci cand incepem a incropi un minim kit pentru iesiri in natura.
As dori sa spun de la inceput ca acest post este pur subiectiv , deci titlul lui ar trebui sa se citeasca : " Cum mi-am ales cutitul ".
In primul rand trebuie sa ne raspundem la cateva intrebari de bun-simt :
1. Cati bani sunt dispus sa aloc achizitionarii unui cutit ?
Din pacate , eu am fost oprit din avantul cumparaturilor destul de des de lipsa banilor, iar in timpuri de criza .... trebuie sa ne asiguram supravietuirea in societate in primul rand, hobby-urile ramanand , din pacate pe locul doi .
Pe de alta parte , o problema cu care m-am confruntat a fost urmatoarea: dupa ce am dat o suma de bani considerabila pe un cutit , mi-a fost mila sa-l folosesc. Stiu ca sunt ciudat , dar garantez ca nu sunt singurul.
2. Care este gradul meu de indemanare in folosirea cutitului in outdoor?
Cu totii am folosit cutite prin casa , dar asta nu inseamna ca ne pricepem sa despicam lemne sau sa taiem crengi sau sa folosim cutitul pe amnar etc. Din pacate, la o folosire neadecvata si cel mai scump si bun cutit din lume se poate deteriora.
De preferinta sa incepem cu un cutit ieftin ( nu neaparat prost) pana ajungem sa deprindem unele automatisme si pana ne perfectionam un pic in folosirea cutitului. Un cutit ieftin nu inseamna neaparat un cutit prost ! Frosts Mora e un bun exemplu de cutit ieftin, deasemenea Cold Steel are o gama de cutite ieftine si destul de bune, nici Nieto sau Muela nu le consider a fi cutite slabe calitativ si exemplele ar putea continua. Din pacate, conceptul de "ieftin" este pur relativ si subiectiv.
Cea mai mare problema , dupa parerea mea , este cea a sinceritatii. Este o paradigma pentru mine faptul ca in sinea noastra toti ne consideram pui de Ray Mears , Bear Grills sau Les Stroud, asa cum ne credem buni soferi sau buni amanti. Principalul este sa lasam un pic , macar fata de noi insine , nasul mai jos si sa ne recunoastem cat putem de sincer gradul real de indemanare .
Nu de pretul cutitului va depinde gradul nostru de indemanare asa cum nu de pretul masinii depinde calitatea de sofer sau de om.
Cine se pricepe, va face muuuuuuult mai mult cu un Mora decat mine , de exemplu , cu un Busse.
Un sfat : NU dati banii aiurea !!!
3. La ce voi folosi cutitul ?
Forma lamei si dimensiunea ei depind in mod direct de felul in care intentionam sa folosim respectivul cutit.
Daca eu as cauta un cutit pentru supravietuire , m-as orienta spre unul cu lama groasa si lunga , ceva de genul Ka-Bar Heavy Bowie sau Kershaw Outcast, care e destul de ieftin ca sa-l achizitionez fara sa fac foamea prea mult, e destul de mare ca sa pot taia crengi si copaci mai mici, are lama destul de groasa incat sa nu fie afectata de battoning si in general dimensiunile si calitatea imi permit sa-l folosesc la sarcini destul de dificile.
Pentru bushcraft voi folosi un cutit mai mic, mai usor, de genul celor nordice.
Le prefer pe acestea pentru ca ofera un control sporit asupra lamei pentru taieturi mai delicate, dar in acelasi timp sunt destul de rezistente si la o folosire mai "dura"( ma refer la un light battoning-batonare usoara, cu bucati de lemn mai mici).
Pentru un cutit de back-up ma voi orienta catre ceva mic, rezistent, care poate fi atasat si la curea , si pe brat, si la picior, si la borseta.
Lista ar putea continua dar, deoarece fiecare dintre noi avem preferinte diferita in alegerea echipamentului, va ramane la latitudinea fiecaruia sa decida ce e mai bun pentru el/ea.
Totodata, trebuie sa decidem daca cutitul achizitionat va fi full-tang , rat tail tang sau partial tang.
Pentru mine alegerea e simpla : cutitul care va indeplini sarcinile grele va fi obligatoriu full tang, iar cel de back-up va putea fi si partial tang (Mora, Cold Steel Finn Bear....) si rat tail tang.
4.Ce fel de teaca vreau ?
Teaca este esentiala in alegerea unui cutit, deoarece poate impiedica sau provoca accidente, poate deteriora cutitul, poate pierde cutitul, ne poate jena in timpul deplasarii sau poate impiedica accesul facil la cutit.
De aceea eu voi alege o teaca ce retine ferm cutitul dar in acelasi timp imi asigura o accesara rapida a acestuia.
Exista doua feluri de teci pe care le prefer : cele care retin cutitul prin frecare si cele care folosesc capsa. Exista diferente si intre acestea, unele fiind mai eficiente, altele mai putin eficiente.
Personal voi prefera o teaca de tipul acesta :
From cutite
fata de una de tipul acesta:
From cutite
prin simplul fapt ca manerul cutitului este retinut cat mai aproape de lama in prima poza , mi se pare o fixare mai sigura. La o teaca ce are curelusa de fixare departe de lama , riscul de accidente creste , taisul cutitului putand fi expus chiar daca acea capsa de fixare este inchisa.
Voi incerca deasemenea sa evit tipul acesta de teaca :
From cutite

sau acesta:
From cutite

In prima poza este vorba de o teaca ce are drept sistem de retinere al cutitului un inel din cauciuc ceea ce face ca scoaterea sau asigurarea cutitului sa fie o munca in sine.
In a doua poza este o teaca ce are ca sistem de retinere o catarama. Aceasta nu este chiar asa de incomoda in folosinta dar nu este la fel de practica precum capsa .
Tecile cu sistem de retinere prin frecare sunt si ele de mai multe tipuri: cele de tip nordic si cele moderne.
In categoria celor nordice eu incadrez o teaca inalta cum ar fi cea de la Cold Steel Finn Bear, chiar daca materialele sunt moderne :
From cutite

sau Cold Steel Bushman, Cold Steel Bowie Bushman ...
From cutite

Teaca moderna este de foarte multe tipuri , unele asigurand cutitul mai bine ca altele. O putem intalni la Mora :
From cutite

Cat si la celelalte firme de cutite outdoor. De exemplu Fox Outdoor:
From cutite

From cutite
De asemenea, materialul din care este facuta teaca poate deteriora cutitul. Daca , de exemplu avem o lama din otel-carbon si o teaca din piele, se poate intampla ca pielea sa se imbibe cu apa daca nu este corect tratata si astfel sa rugineasca lama ( stim ca lamele din otel-carbon ruginesc in decursul a cateva ore tinute intr-un mediu umed).
Trebuie vazut si daca teaca are un sistem de scurgere a apei mai ales in cazul tecilor din plastic.
Sistemul de prindere a tecii la curea trebuie observat in amanunt pentru a se incadra corespunzator cu restul echipamentului pe care il vom folosi. Acest lucru este important deoarece in timpul mersului putem descoperi ca teaca ne jeneaza sau este greu accesibila sau este greu de dat jos etc.
5.Unde si cand voi folosi cutitul ?
Poate parea o intrebare stupida dar eu voi folosi mai degraba un cutit cu lama de inox la mare si unul cu lama de otel-carbon la munte.
Salinitatea din aer poate afecta cutitul si deci, performanta acestuia.
Daca voi merge la pescuit si voi folosi o barca , exista riscul de a cadea in apa. Atunci ultima mea grija va fi sa protejez cutitul de rugina. Prima mea grija va fi sa ies din apa si sa-mi usuc hainele , timp in care cutitul va fi in teaca sau intr-un mediu cel putin umed. Deci, la pescuit voi lua un cutit din inox.
In padure toamna sau primavara, mai repede voi lua cu mine un cutit din inox pentru ca riscul de a ma ploua este mai mare, pe cand vara voi prefera unul din otel-carbon.
Iarna ..... sigur voi lua toporul :)
In situatiile in care am zis ca voi prefera un cutit cu lama din inox pot lua unul cu lama din otel-carbon doar daca are un strat protector adaugat. Practic, va fi un cutit cu lama otel-carbon de genul Cold Steel Bushman:
From cutite

Culoarea neagra este data de stratul protector impotriva ruginii.
De exemplu, Mora va rugini mult mai repede lipsindu-i acel strat :
From cutite
Sa nu o mai lungesc ....
Voi prefera intotdeauna ca acel cutit pe care il voi lua cu mine in natura sa aiba macar gaura pentru o bucatica de coarda pe care sa o pot pune in jurul incheieturii (asa numita lanyard).
Voi prefera ca partea din spate a lamei sa fie simpla ( adica fara "fierastrau" si alte magarii).
Criteriul estetic este important, dar dupa parerea mea, cel practic il precede. Deci , daca un cutit indeplineste criteriile si cerintele mele , il voi lua , chiar daca vad altul mai frumos dar mai slab calitativ sau mai putin potrivit pentru mine.

10 comentarii:

Alex spunea...

Foarte misto articolul. Bine gandit!

Unknown spunea...

Multam fain tati !

Anonim spunea...

Salutare !

Spune si mie, te rog, tie in cat timp ti-a venit Ka-Bar-ul ? Am comandat si eu unul de pe Tomars Kabars si deja nu mai am rabdare. :D

Thanx !

m00thman

Unknown spunea...

Mie mi-a venit cam in 2 saptamani.
Stai linistit, nu sunt tepari! Deci , mai devreme sau mai tarziu o sa-ti vina !

Anonim spunea...

A, nu, nu la asta ma gandeam. Vroiam sa stiu asa, ca idee. A, si alta intrebare. Presupun ca trebuie sa te prezinti la posta sa-l ridici. Mai tre' sa cotizezi si la posta ceva pentru ridicare, au ba ? Intreb pentru ca sunt paralel cu chestiile astea. Asta e prima mea comanda online. Thanx !

m00thman

Unknown spunea...

Trebuie sa mergi la vama sa ridici pachetul.
In Iasi, mie mi-au zis ca valoarea nu trebuie sa depaseasca 70$. Daca depaseste, trebuie sa platesti vama.
Eu am avut noroc, deoarece ma cunosc doamnele de la vama si deja nici nu mai trebuie sa le arat nimic, pentru ca stiu deja ca in pachet sunt cutite. Nici nu se mai uita cat a costat coletul.
Oricum , la cat ai dat pe cutit, vama nu e mare.

Anonim spunea...

Hai ca am reusit sa pun si eu mana pe ka-baru meu. Fiind cardu pe numele fratelui meu, s-a dus el sa-l ridice si pot sa spun ca a avut parte si de ceva peripetii. Mai intai, n-au vrut sa i-l dea, ca ar fi obiect intervis, ca "astai-i baioneta de razboi" si alte d'astea. L-au trecut i acte ca briceag. Pe urma ca trebuie sa plteasca 500 mii nu stiu ce taxa, bani pe care a trebuit sa-i dea si, supriza surprizelor, ii mai taie chitanta si pentru 2 mil, nu stiu alta balarie de taxa. A aruncat un "pai de unde doamna ?" ca sa auda un raspuns de genu "a, pai atunci da 6 mii si restul ii aduci tu data viitoare". Mi-a lasat un gust amar toata treaba asta, ca nu stiu daca o sa mai indraznesc sa comand vreun alt cutit din afara, la gandul ca cine stie cum li se pune astora de la vama pata ca trebuie sa platesti draq mai stie ce. In fine, toata jucaria m-a costat 3.2 mil, dar na, ma consolez cu gandul ca tot am dat mai putin decat daca l-as fi luat de la noi.

m00thman

Unknown spunea...

Foarte ciudat!!!
Deci suntem la mila celor de la vama .
Eu am noroc pentru ca la Iasi au inteles ca sunt colectionar si ca nu cumpar de valori mari.
Prin urmare , doamnele de acolo zambesc cand ma vad si cred ca in mintea lor gandesc " iar a venit ciudatul asta !".
De la primul pachet care era plin cu modele de corabii, avioane si tancuri , pana acum , s-au lamurit cu mine. Nici macar nu au fost asa surprinse cand am primit o cutie cu pungi din America :)
Cred ca eu am avut noroc, nu m-au mai pus sa platesc nici o taxa , niciodata.

Anonim spunea...

Da, nu e exclus sa fie o exceptie in cazul tau, in rest fiind ceva mai duri asti de la vama. Felicitari in cazul asta :)

Eu daca imi voi mai permite inca o jucarie de genul si voi avea curaj sa-mi incerc iar norocu cu astia de la vama, cred ca voi opte pentru o bayoneta m9. De mult tot salivez la una, si daca e sa fie, e musai sa fie una originala, in nici nu caz vreo replica. Lan-cay, Ontario sau Buck. Am vazut un destruction test la una Lan-cay si s-a tinut tare bine :D

m00thman

Unknown spunea...

Si eu imi doresc o baioneta americana, dar trebuie sa mai am ceva rabdare pentru ca a venit criza si pe strada mea si am ramas falit.
Dar cand imi revin , eu imi doresc un Kershaw Outcast in primul rand si apoi.....lista e lunga:).
Deocamdata planuiesc sa iau un Suzuki Samurai pentru off road si am ceva bani de strans :).